Mniejsze i większe awarie zdarzają się w każdym samochodzie. Niektóre z nich wynikają ze zużycia części eksploatacyjnych, inne są wynikiem uczestniczenia w kolizjach i wypadkach drogowych, a jeszcze inne są spowodowane niewłaściwą eksploatacją pojazdu. Właściciele samochodów zawsze muszą brać wszystkie koszty związane z takimi zdarzeniami na siebie, nieco inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku samochodów z wypożyczalni. W dzisiejszym wpisie przedstawimy Wam, jak należy postępować, jeżeli przydarzy nam się awaria wynajętego pojazdu – zapraszamy do lektury!
Co robić, gdy w wynajętym pojeździe pojawi się awaria?
Kiedy podróżujemy wynajętym z wypożyczalni samochodów pojazdem i nagle zlokalizujemy jakąkolwiek usterkę, należy jak najszybciej przerwać jazdę i skontaktować się z wypożyczalnią. To ona jest właścicielem auta i to ona powinna podjąć odpowiednie kroki związane z postępowaniem w przypadku awarii. Ważne, aby bezzwłocznie zgłosić usterkę, dzwoniąc na całodobową infolinię techniczną danej wypożyczalni oraz jak najszybciej przerwać podróż. Jeżeli wynajmujący zdecyduje się ją zignorować i kontynuować jazdę, awaria może się pogłębić. Po kontakcie z wypożyczalnią uszkodzony samochód zostanie jak najszybciej odebrany z miejsca zdarzenia przez pomoc drogową, a kierowcy zostanie zaoferowane auto zastępcze w podobnej klasie, którym będzie mógł dotrzeć do celu swojej podróży.
Nigdy nie należy na własną rękę oddawać wynajętego samochodu do mechanika. Takie postępowanie grozi naliczeniem wypożyczającemu kar umownych. W przypadku mniejszej czy większej awarii zawsze koniecznie trzeba się skontaktować z wypożyczalnią. Ma ona podpisaną umowę z renomowaną siecią warsztatów samochodowych, która zajmuje się serwisowaniem i naprawą należących do niej pojazdów.
Kiedy koszty naprawy ponosi wypożyczalnia, a kiedy klient?
Awarie, które zdarzają się w samochodach, można podzielić na takie, które wydarzyły się z winy wypożyczalni, spowodowane przez wynajmującego auto klienta oraz przez działanie siły wyższej. Jeżeli usterka przydarzyła się z winy wypożyczalni, to ona pokrywa wszelkie koszty związane z jej naprawą. W renomowanych wypożyczalniach takie sytuacje należą jednak do rzadkości, gdyż wypożyczane samochody są regularnie serwisowane, a największą wagę przywiązuje się do ich nienagannego stanu technicznego. Dzięki temu są one niezawodne.
Kiedy awaria wynika z niewłaściwego sposobu użytkowania pojazdu bądź niedbałości klienta, musi on ponieść koszty naprawy wynajmowanego auta. Najczęściej są to: uszkodzenia felg albo opon, zatarcie silnika, spalenie sprzęgła lub zablokowanie skrzyni biegów. W przypadku usterek spowodowanych przez siłę wyższą (np. przez intensywne i nagłe zjawiska pogodowe) koszty naprawy także pokrywa klient. Wynajmując samochód z wypożyczalni, klient zobowiązuje się bowiem do tego, że będzie robił wszystko, co w jego mocy, aby uchronić go przed uszkodzeniami, a więc np. w przypadku silnych opadów gradu powinien zapewnić mu odpowiednie zadaszenie.
Przed wynajęciem pojazdu z wypożyczalni należy się zawsze dokładnie zapoznać z jej regulaminem. Jest w nim szczegółowo opisane, w jakich sytuacjach koszty naprawy ponosi klient, a kiedy bierze je na siebie wypożyczalnia. Klienci mogą w nim również znaleźć informacje dotyczące tego, jak postępować w przypadku wykrycia awarii w wynajmowanym pojeździe.